čtvrtek 19. dubna 2012

Americká prvenství aneb kde hrála Evropa druhé housle

Tímto článkem se Vám pokusíme připomenout slavná prvenství a inovativnost amerických automobilek. Byly to právě americké zančky, které zavedly do sériové výroby řadu vychytávek, vynálezů a vylepšení. Pojdme se na ně v tomto článku podívat blíže:


1) Synchronizovaná převodovka
Cadillac zavedl jako první na světě synchronizovanou převodovku „Synchro–Mesh Silent–Shift“ už v roce 1928. Po něm toto převzali všichni další a převodovky bez synchronů začaly pomaličku mizet.

2) Automatická převodovka - fenomén století

S prvním prototypem přišli v roce 1904 bratři Sturtevanovci. Jejich vynález měl však řadu nedostatků a do výroby se nedostal. První automatickou převodovkou v sériové výrobě se v roce 1937 stala Automatic Safety Transmission od automobilky Oldsmobile.
V následujících letech prošel systém automatické převodovky více vývojovými stupni. V roce 1948 přišel Buick se systémem hydrodynamického měniče. Tento rok je považován za rok vzniku moderní automatické převodovky.

3) Klimatizace - konec přehřátých interiérů

v roce 1939 začala značka Packard montovat do svých vozů první klimatizace. Byla to výbava na přání za příplatek 274 USD. Systém byl příliš složitý, zabral polovinu kufru a navíc nebyl příliš účinný.
První opravu funkční klimatizace v sériové voze tak byla až v roce 1953 chryslerova Airtemp ve voze Chrysler Imperial. Chrysler tak dokázal porazit konkurenci z GM a Fordu.

4) Natáčecí světlomet a kotoučové brzdy na obou nápravách a bezpečnostní pásy
Toto všechno v roce 1948? Ne skutečně jsme se nezbláznili, toto všechno měl Tucker 1948 (Torpedo). Byl vyroben pouze v počtu 50 ks, díky antikampaním velké trojky, problémům s financováním a dlouhému uvedení na trh, vinou přílišné složitosti těchto technických fines, které za použití dostupných technologií bylo obtížné uvést do sériové výroby. Nicméně Tuckerovi se to podařilo. Tucker navíc chtěl použít i bezpečnostní pásy, jeho snaha ztroskotala, snad proto, že pásu chyběl k dokonalosti třetí úchytný bod. Ten si o deset let později nechalo patentovat Volvo, které se dodnes cítí být v této oblasti průkopníkem.

5) Tempomat
V roce 1945 vynálezce a inženýr Ralph Teetor přichází se systémem který je názýván moderním tempomatem. Prvním vozem s Teetorovým systéme byl 1958 Imperial. Ten tento systém nazval Auto-Pilot.

6) zlatá 50.léta - přichází elektrická výbava

Cadillac Eldorado Brougham - koncept z roku 1995 zaujal zákazníky natolik, že se začal v roce 1957 vyrábět - vybavený vzduchovým pérováním, klimatizací, automatickým nastavením zvolené polohy sedadla řidiče (sedadlo s pamětí) a jeho natáčením k usnadnění nastupování, samočinným otevíráním víka zavazadlového prostoru a  čtyřmi dveřmi bez středových sloupků, dále pak rádia s dvěma reproduktory a automatickým vyhledáváním stanic, el. anténou, automatickým el. centrálním zamykání dveří, el. ovl. okny a el. hodinami a tempomatem.Jeden systém se stal pro Cadillac typickým — byla to nohou (pedálem) aplikovaná parkovací brzda, která se při zařazení rychlosti automaticky vypínala.
DeSoto zase překvapilo svým STW, které mělo elektricky ovládané sklo pátých dveří. V 50 letech!!!

    7) Turbo - těžké začátky
    První turbem přeplňovaný motor v osobním autě v Oldsmobile Jetfire z roku 1961 vyžadoval od majitele auta pravidelné doplňování nádržky se směsí vody a metanolu, která byla vstřikována do sání. Protože na to ale málokterý vlastník jetfiru důsledně dbal, měly motory osazené turbem firmy Garrett časté problémy. Ty nakonec přiměly Oldsmobile, aby po dvou letech s turbem definitivně skoncoval.
    Nicméně Oldsmobile Jetfire a Chevrolet Corvair byly prvními vozy s turbomotorem v sériové výrobě.

    8) První airbag - GM leaderem inovací

    V roce 1974 se objevily první airbagy ve vozech značek Cadillac a Oldsmobile.

    9) Katalyzátor - opět prvenství pro GM

    První katalyzátory byly montovány do vozů Cadillac již roku 1975. První sériový vůz vybavený částečným katalyzátorem se stal Cadillac Seville. Tento katalyzátor do určité míry snižoval obsah škodlivin ve výfukových plynech, ale první skutečný katalyzátor byl vynalezen týmem engelhardských vědců pod vedením Johna J. Mooneye a Carla D. Keitha v roce 1979. O rok později byl vylepšen a vznikl tzv. třícestný katalyzátor.

    10) Palubní počítač - předběhl svou dobu

    První palubní počítač v Cadillacu Seville v roce 1978, který uměl spočítat průměrnou spotřebu i dojezd auta do vyprázdnění nádrže sice nefungoval vždy spolehlivě, ale ve své době to bylo něco unikátního a za použití tehdejších technologií i neuvěřitelného. Příplatek 920 USD byl však pro zákazníky příliš velký a tak si jej pořídilo jen několik nadšenců.

    11) Vypínání válců - neposlušná elektrika
    První značkou, která použila u svých motorů systém vypínání válců byl v roce 1981 Cadilac. Jeho motor L62 (V8-6-4) při požadavku na maximální výkon pracoval na všech 8 válců, při mírné jízdě využíval již jen 6 válců a při ustálené rychlosti jen 4 válce. Díky tomuto systému se povedlo významně snížit spotřebu paliva.Bohužel tehdejší elektronika ještě nebyla na takové úrovni a tak systém často nefungoval, budto se válce nevypínaly anebo zůstaly zaseklé na 6ti či 4 válcích.

    12) Systém nočního vidění
    Cadillac u modelu DeVille nabízel v roce 2000 jako příplatkovou výbavu „night vision” — systém nočního vidění, jaký je znám z vojenského prostředí. Díky infračevené kameře umístěné za mřižkou chladiče dokáže do vzdálenosti 720 metrů odhalit jakýkoliv zdroj tepla a jeho obraz přenést projekcí na sklo před řidiče. Systém tak s dostatečným předstihem dokáže odhalit například lesní zvěř, cyklistu, nebo chodce

    Žádné komentáře:

    Okomentovat